Eh, da sam učio kako treba i kako
valja ne bih sada pisao po blogu, već bi izdavao knjige kako i dolikuje čoveku
mog kalibra, stava i načina razmišljanja. Ovako niti imam stav, niti nešto
posebno razmišljam.... jedino mi je kalibar preostao! Mogao sam završiti prava
i lepo biti književnik kao i većina naših pisaca. Prava im verovatno trebaju
zbog potecijalnog sudskog spora kad nešto debelo.... promaše. Mada.... i tada
postoje advokati.... ali oni advokatima verovatno ne veruju jer zato i jesu
pisci. Kakav bi to bio pisac a da nije sumnjičav po karakteru?! Eto na primer
onaj Šekspir.... Pa taj je bio gori i
od Dž.Edgara Huvera.... ili nekog sličnog njemu (ako postoji iko sličan njemu,
a ne verujem u to jer taj je prisluškivao i tatu i mamu pokušavajući da provali
da li je keva možda varala ćaleta). Kod tog Šekspira ne veruje ni otac sinu, ni
momak devojci, a ni njena porodica njemu.... Mnogo težak i nezgodan pisac za
shvatiti. A svi se foliraju da su sve shvatili, pa još i analiziraju njegove
misli u detalje. Kao, oni baš znaju
šta je on mislio kad je pisao.... „Hamleta“. Jes’, živeli su u stanu preko puta
njegovog pa im je uz kafu i čajne kolutiće pričao o čemu sada piše, a
zajednički su smišljali naslove. Ma pisao je onako bez veze, da ne ispadne
glup.... ili je možda pisao neko drugi umesto njega. Neki potpono „Anoniman“
tip. Bilo je toga u istoriji dosta, da jedan radi a drugi slavi. K’o onaj
zlotvor Ajnštajn i ono naše jadno čeljade iz Kaća.
A Agata Kristi? Pa toj je više od pola familije radilo u Skotland
Jardu, jer samo tamo je mogla da čuje onako zakukuljene priče kojima su
policajci u dugim noćima dežurstva jedni druge lagali ne bi li i sami sebe
fascinirali sopstvenim detektivskim umećem. I zašto se to uopšte zove Skotland Jard,
kada nema blage veza sa Škotskom. To je valjda zbog ravnopravnosti njihovih
naroda i narodnosti. Nije ni važno. Elem, tu Agatu kad pročitaš.... ustvari
kada počneš da čitaš, posle dve glave (dve glave teksta) moraš da se vratiš na
početak prve, uzmeš olovku i papir i počneš da pišeš imena i crtaš stablo kojim
su svi oni povezani, a kad završiš shvatiš da se ona izgubila još u prvoj
polovini knjige ali onako tvrdoglava nije htela da odustane nego je terala do
kraja misleći da će se iskobeljati iz sopstvene kuhinje u kojoj joj je sve živo
zagorelo. Ali ljudi čitaju njene knjige.... A zašto?!.... Pa valjda vole kad ih
tako zatrpaš gomilom vunice iz koje ne mogu da se ispetljaju sami nego čekaju
nekog da im to rasplete. Ko će ih znati.
Mada.... Agata je bar nešto i
petljala, ali onaj Hemingvej što je
imao ime kao Če (Gevara).... Ta ispičutura koja je umalo izazvala kubansku
krizu i koji je više voleo žene, klopu, lov, ribolov, putovanja i još svašta
nešto od klasičnog pisaćeg stola (pa nije baš bio blesav), je gušio svojim
piskaranjem o svemu i svačemu. Taj se, kao i moja žena, u sve razumeo. Ono
jeste da ga je bilo u svim ratovima koji su u svetu vođeni tokom 20. veka, sem
Vijetnamskog i Iračkog (i to zato što je samog sebe puškom sprečio), ali onda
je trebao da bude oficir pa da piše dnevne zapovesti, a ne
kiselkasto-slatkasto-ratno-turističke melodrame kao stvorene za ekranizaciju uz
neizostavnog Gari Kupera i naravno Ingrid Bergman. Čudi me da se i Džon Vejn
nije tu negde uvalio?! Možda u nekoj verziji „Poštanska kočija kroz snegove
Kilimandžara“. A, onda onaj njegov „Starac“ što je živeo pored mora.... Kao da
ga je pisao lik iz „Barske mušice“ koga odlično igra Miki Rurki. Ili tako neki
sličan.
Pa onda ruski klasici?! Svaki roman je kao zbirka svih velikih kuvara
sveta. Ko će to da pročita?! Jedna radnja traje kao sedam epizoda neke kraće
turske serije. A knjiga.... pa ja sam mislio da se to nikada neće ni završiti.
Onda kada su nas u srednjoj školi terali da čitamo „Rat i mir“, „Anu Karenjinu“
ili „Braću Karamazove“ ja sam mislio da ću celu mladost provesti nad knjigama
ruskih zanesenjaka i njihove psihološke teorije da je čovek vrlo kvarno biće
koje misli samo na sebe. Pa na koga bi drugo?! Ali oni udare po tekstu k’o po
širokoj ruskoj ravnici kojoj nigde kraja nema a ti sumanuto prevrći strane
nadajući se da je na sledećoj kraj odeljka koji čitaš poslednje dve nedelje.
Lako je njima bilo. Odvališ 5-6 godina u Sibiru, revidiraš stavove i naravno
počneš da pišeš k’o sumanut, jer si shvatio da nisi ni đokista ni mikista ni
nihilista nego da samo ti znaš šta si a drugi neka posle u školi lupaju glavu o
tome šta si napisao da jesi. A vremena.... kol’ko voliš. Oni su ga bar imali.
Oni jesu ali mi.... ni približno toliko! Pa mi živimo 140 na sat. Dobro su se
Amerikanci setili pa izbacili ta komprimovana izdanja po principu - piši svaku
osmu reč.... i niko ništa nije primetio. Bar ne u Americi! Ma ne bi ni kod nas!
Kad sam spomenuo nas, ne mogu da
preskočim i naša piskarala. Recimo.... onaj Lalić. Mihajlo Lalić (ovo mu sad dođe k’o Bond - Džems Bond). E, taj Lalić
nam se krvi napio u srednjoj školi. On i njegova „Hajka“ i „Lelejska Gora“ sa
onim perverznjakom Ladom Tajevićem koji nije izdržao ni par meseci apstinencije
dok je vrludao po tim šumama i gorama pa je skakao na krave i ovce, bilo da su
žive i na paši, bilo da su nedavno „umrtvljene“. I takvi su nam posle pisali
ustav i bili raznorazni sekretari što partije, što raznih izvršnih v(ij)eća i
donosili prve seksualne slobode. Dobro, bar nas je Mihajlo upozorio za kim ćemo
posle žaliti kada dođu još i gori od njegovog Lade.
Zamalo da zaboravim Titovog pajtaša Krležu. Taj nikad ustvari nije prežalio
što se Austrougarska raspala, pa više nije mogao lično da pijucka kaficu sa
Glembajevima. Ili ga je u taj retrogradni stav naterala srpska vojska koja ga
je kao sumnjivog dobrovoljca vratila u Austrougarsku, a tamo je opet zauvek
ostao srpski špijun. I onda ni tamo ni ovamo. E pa ne ide politika i pisanje.
Ili pišeš ili si poslanik. Čim to izbrkaš jedno od to dvoje si prefarbao masnom
farbom koja se teško skida. Zato smo jedva i preživeli njegovu „Baraku“ i
„Filipa Latinovića“ i „Vučjaka“. Dobro.... što se mora nije teško pa ni čitanje
Krleže. Ili ipak malo jeste?!
I baš zato me sve ovo tera na
pomisao da i nije teško biti književnik. Pa ako je, kako kažu, Hemingvej svugde
vukao pisaću mašinu sa sobom, zašto ja ne bih mogao lap top?! Jedina opasnost
bi bila da mi se izbriše fajl u „Vordu“ a da nisam napravio kopiju. Da....
Možda su pisaće mašine ipak bile bolje? Mislim da žena ima jednu staru, pa ne
moram da je kupujem. Papira imam.... samo malo daktilografiju da uvežbam i....
Нема коментара:
Постави коментар