Prošle nedelje pisao sam da ne
shvatam zašto se kod nas ne snimaju serije o raznim istorijskim ličnostima u
kojima ne oskudevamo jer... pa bar mi imamo tako široku i dugačku istoriju kao
malo koji narod. Tanki su tu i Nemci i Španci i Italijani. A tek oni Iranci
zvani Persijanci, ili oni Iračani, ili tek Egipćani... smešno i bezvredno i
pominjanja. Nego... kad sam spominjao stare serije a posebno drame koje su
nekada davno u okviru dramskog programa Televizije Beograd išle svakog ponedeljka
odmah posle dnevnika (koji je tada imao gledanost od oko 2,7%), nisam znao da
je RTS započela ciklus „Originalne TV drame“ u kojem repriziraju (niste valjda
mislili da snimaju) upravo drame iz tog vremena. Drame koje su meni kao klincu bila jedina
pozitivna stvar ponedeljkom.... jer ne znam ništa drugo što bi ponedeljak
pozitivno donosio.... onako.... po definiciji.... mislim, ko je voleo
ponedeljak?! Bilo je tu zaista svega i svačega.... komedija, klasičnih drama,
TV adaptacija pozorišnih predstava, drama rađenih po originalnim
scenarijima.... posebno scenarija koje je pisao Borislav Pekić. Tada naravno
nisam znao da je on bio „persona non grata“, kao i da je „odvalio“ pet godina u
mardelju kao jedan od osnivača „Saveza demokratske omladine Jugoslavije“. Tim
pre mi je sada još čudnije, da se tada mogla snimiti drama po scenariju nekoga
ko je za svakog dobronamernog građanina bio očiti narodni neprijatelj. Ali
verovatno se ni u tom slučaju njegov dar i talenat nisu mogli zaobići, pa....
ako ne možeš da ih pobediš ti im se nemoj pridruživati nego ih iskoristi da
zabaviš narod. Mada, teško da se ta „zabava“ može porediti sa današnjim
„zabavama“. Ko je onda mogao da smisli genijalne emisije kao što su „Bračni
sudija“, „Trenutak istine“ i još mnoge druge emisije zabavno-edukativnog
karaktera koje danas vladaju našim ekaranima. Doduše, teško da bi se to moglo
uklopiti i u tadašnje moralno-političke podobnosti neophodne da prođu neku
tročlanu komisiju koja sedi u nekoj maloj bioskopskoj sali i određuje šta ide u
kantu a šta prolazi.
I možda upravo zahvaljujući tim
čikicama iz tih komisija do nas i nije dopirao „kvalitetan“ program koji sam
gore pominjao a to je bila prava sreća jer smo se, bar tada, nagledali
ekranizacija sjajnih književnih dela, kao i ciljanih scenarija koja su mogla da
zadovolje bukvalno svačiji ukus.... Naravne ne uvek i ne svaka, ali.... od drame do drame, od ponedeljka do
ponedeljka.... našlo se za svakog po nešto. Eto, u četvrtak, sedmog februara,
prikazana je sjajna darama „Nešto iz života“ sa sjajnom glumačkom ekipom.
Gledajući je, možeš u potpunosti da se vratiš u sedamdesete, kao i da se setiš
šta si ti tada radio, kako si razmišljao i zamišljao neku.... 2007. godinu,
tada nezamislivo daleku i svakako lepšu nego što je ona bila u stvarnosti....
sada kad znaš kakva je stvarno bila. „Mesto susreta Beograd“, moglo bi se reći
solidan triler, u jugoslovensko-nemačkoj koprodukciji, snimljen osamdesetih
godina je još jedna u nizu sjajnih dela tadašnjeg dramskog programa. Tu su i
„Jelena Gavanski“ Aleksandra Tišme, „Izgubljena sreća“ Ace Popovića, „Poslednja
priča“ za koju je scenario napisao David Albahari, i mnoge druge. U ovaj red bi
svakako mogli uvrstiti i „Izvinjavamo se, mnogo se izvinjavamo“. Iako su je
mnogi svrstali u „seljački ciklus“ skoro četiri decenije kasnije, pokazala je
da nikako ne upada u tu vreću. Ili... „Mala šala“, sjajna drama za koju je
scenario napisao Siniša Kovačević.... odlična priča o trojici prijatelja koji
od „male šale“ – dobitka sedmice na Lotu, nesvesno prave katastrofu rušeći
život jednoga od njih u blato i kaljugu. Bilo je tu i partizansko-patrioskog
ciklusa Siniše Pavića, koji... eto slučajno nosi moje ime i devojačko prezime
moje majke, a u koje spadaju „Čovek koji je bombardovao Beograd“, „Metak u leđa“,
„Poslednji čin“, Lovac protiv topa“, ali i klasiku tipa „Počnimo život iz
početka“, ili „Novogodišnja priča“.
Da.... mnogo toga se radilo.... i
to... svetski (a naše). Naše TV drame su kupovane i prikazivane po celoj
Evropi, velikom delu Azije i Latinske Amerike. Danas je obrnuto. Gledamo
latino-američke, turske i indijske serije šuplje kao zub izjeden karijesom. A
za mene lično isto toliko i bolne. Bolne jer još uvek ne mogu da prihvatim da
ne možemo da snimamo mnogo bolje od te gomile smeća u kojoj skoro da nema ni
jednog normalnog lika, a dijalozi su na nivou posleratnih
partizansko-amaterskih predstava za domove kulture širom tadašnje FNRJ, sa
obaveznim crvenim ćilimom i parolama koje znamo još od kada smo se rodili. Zato
i ne gledam sve te gluposti, niti imam želju ni da počnem da ih gledam. Ali, i
pored svega, naši „dramski radnici“ znaju još uvek da naprave dobru stvar i
iznenade nas. Dokaz za to smo imali sada skoro, posle Nove godine, kada je
premijerno prikazana TV drama iz dva dela – „Zverinjak“. Jedna dobra, ali gorka
i teška priča o odnosima nekoliko porodica u zapadnoj Srbiji, na samoj granici
sa Bosnom a u sam osvit ratova devedesetih godina. Ako budete imali prilike -
pogledajte je. U meni je probudila nadu.... Nadu da postoje mladi ljudi koji
još uvek mogu da napišu dobar scenario, da rediteljski mogu sve to da uokvire,
a u glumcima, Bogu hvala, ne oskudevamo. Ta nada mi je izrodila pomisao da ćemo
bar u nekoj ranoj starosti, isto kao u ranoj mladosti, ponovo čekati ponedeljak
i kraj drugog dnevnika.
Nažalost sumnjam da će se ikada vratiti vreme onih ponedeljaka, kojih se i ja sećam. Gledala sam Zverinjak, ali mislim da su sve to samo izdvojeni svetli primeri koji ne mogu da se "probiju" kroz "šumetinu" šunda i kiča koji godinama vladaju. O čemu mi ovde pričamo, pa pogledajmo samo jedan blok naših reklama i sve nam može biti jasno. Zadnje što me šokiralo je reklama za neko Zlatno grlo ili ona sa onim likom "prefarban" u crnca ili.. ma ima toliko toga. Ne umeju da snime ni običnu, normalnu reklamu, tako da će snimanje dobrih drama ostati samo pusta želja.
ОдговориИзбриши