Странице

_____________________UMIŠLjENA RAZMIŠLjANjA JEDNOG ZAMIŠLjENOG NAMĆORA___________________

недеља, 21. април 2013.

Najzad u Kosovo i nešto Aljbansko


            I potpisasmo. Jedva. Laknulo mi je kad sam čuo. Cele nedelje, a i duže... još od kada traje sva ova napetost, i od kada se pojavila ova lepa i simpatična ženica iz Engleske, stalno sam nervozan k’o lav u kavezu. Svi mi smetaju. A najviše žena. Dobro.... ona mi je smetala i pre ove lepe crvenkaste Engleskinje, i situacije koja je s njom došla, ali manje. Stalno sam mislio... šta rade... šta toliko razmišljaju kad i onako nemaju mozga da razmišljaju o bilo čemu a kamoli o tako važnom i sudbonosnom dokumentu za Srbiju. Nekako mi se čini najsudbonosnijem u istoriji. A možda i dalje od toga. Jer, ne znam šta može toliko da promeni sudbinu koja nam je sudbinski određena sudbinom kao ovaj dokument koji je samo trebalo potpisati i sve rešiti. Ovaj dokumenAt će nam rešiti sve važne i uz to razne stvari. I nama Srbima, ali i, što je još važnije, Šiptarima.... u stvari Albancima. A da li su Albanci samo oni koji žive u Albaniji ili i oni što žive i šire od nje? I gde se uopšte završava Albanija? Ma dobro, nije sad geografija to što je sudbonosno pitanje. 100 - 200 kilometara tamo ili ’vamo... kao da je to važno. Važno je da živimo u miru i slozi kao što smo i živeli vekovima. Iako, moram to da priznam, smo mi Srbi, kao poznati remetilački faktor na Balkanu... pa i u Evropi... a verovatno i šire, non-stop pokušavali da palimo šibicu pored bureta benzina u mračnoj šupi zvanoj Balkan. Takvi smo. Mora se priznati. Stalno čačkamo nekoga oko nas. Još od kada smo stigli iz Rusije. Zato nas valjda muči ta nostalgija... za stepom... širokom ruskom ravnicom po kojoj smo bezbrižno trčali, pravili venčiće od cveća i nehajno, umesto čačkalice koja tada još nije bila izmišljena, grickali vlati trave. A onda su nas odjednom stisli ovde na ovoj vetrometini koja izgleda kao ona okrugla pokretna hotelska vrata u filmovima iz četrdesetih.... sa unjkavim Hemfri Bogartom. Stalno te neko gura i ako ne znaš da izađeš vrtiš se u krug kao Čarli Čaplin. Zato su posle i izmislili ova nova vrata što se sama otvaraju. Da mi ne bi ostali u onim okretnim zauvek.


            Ali teško je s nama. Koliko god da su Albanci bili miran, tih, povučen, pošten i iznad svega vredan i radan narod... otprilike kao Česi, toliko smi mi bili kao pokretni živi osinjak. Samo se neko očeše o nas, mi odma’ izzujimo i izujedamo ga k’o budalu, a na pravdi Boga. Nikada nismo naučili da poštujemo vlast. Ne plaćamo struju, telefon, vodu, gas, kanalizaciju... ništa... već vekovima. Nikome. Ni Turcima nismo ništa plaćali. A ko je u tome bio revnosniji i pedantniji od Šiptara... ili Albanaca... šta god da su. Koliko god da im je u istoriji bilo teško, oni su uvek otrpeli. Taj njihov mirni Gandijevski odnos prema životu i drugim narodima me u potpunosti izluđuje. Odakle im samo toliko živaca. Jer kad pogledaš sve nas koji živimo oko njih... pa to sve sam nasilnik, neradnik i ubica. Mi, Makedonci, Grci, Crnogorci, Bugari.... Niko od nas ne može da sastavi deset godina a da ne počne s nekim protestima i pobunom protiv Albanaca... ili Šiptara... jebem li ga više, i da, ničim izazvan, maltretira taj mirni, ćutljivi i uvek nasmejani narod koji sve to podnosi kao pravi tvrdi hrišćanski vernik koji, kada mu raspališ šamar, okrene i drugi obraz. Svi mi, gore nabrojani, počinjemo da ličimo na onu bagru koju je Harison Ford doveo među one romantične i fino vaspitane Amiše među kojima je živela i prelepa Keli Mekgilis. Ja sam stalno mislio da ona živi u Holivudu. Ali eto, i Amerikanci se sve više okreću skromnom i skoro asketskom životu. Verovatno zato i podržavaju Šiptare... ili Albance. Oni su možda zamislili da naprave jedan tip života, zajednički verovatno, na koji bi mi oko njih trebali da se ugledamo. I ne samo mi. Ceo svet bi trebao da se ugleda na njih. Mislim na Albance i Šiptare. U stvari na Amerikance i Šiptare. A i na Albance, kad smo već u blizini.  


            Samo, kako tome naučiti ovu stoku iz Srbije, Makedonije, Grčke, Crne Gore...?! Bagru koja, od kada zna za sebe, stalno nešto pronalazi kao razlog da na svaki mogući način maltretira te evropske Amiše. Stalno. Na primer, kada se kukavička srpska vojska 1915. godine, povlačila preko Albanije pred daleko slabijim neprijateljem, jadnom malom alpskom, pitomom državom, koja je živela od prodaje sira i Tirolske salame, albansko stanovništvo je masovno izlazilo na ulice... ako bi ih tako mogli nazvati... sa željom da osionoj srpskoj vojsci daju ono što su imali, čisto kao znak pažnje i dobre volje. I šta su ti naši divljački preci uradili? Ubijali ih gde god su stigli! Uništili im sve puteve preko Prokletija, rasturili sve železničke pruge i pokrali svu poljoprivrednu mehanizaciju koju su Albanci već tada imali, jer sem što su bili vredni i radni oni su bili i vrlo inovativni. Koliko je samo značajnih naučnika, inženjera, izumitelja, pisaca i umetnika svih vrsta poteklo iz tog divnog i velikog naroda. Recimo... da vidim... da... Džejms Beluši, jedan od najvećih glumaca u istoriji Amerike... a i njegov brat Džon, pa onda... Skenderbeg... ili to beše konjak?! Ma, u svakom slučaju teško je nabrojati sve velike ljude tog malog naroda. Iako su oni obično niski. Ali to i nije tako važno. Najvažnije je da mi prihvatimo sve njihove vrednosti koje su ujedno i najveće civilizacijske vrednosti. A i Američke. Pa su samim tim i civilizacijske. I Engleske. Zato je tu i bila ova simpatična engleska ženica koja je sve učinila da nas Srbe, ovakve kakvi smo, urazumi i vrati na taj univerzalni civilizacijski put svemirskog univerzuma. Ona je nova Flora Sanders koja se stvorila sto godina kasnije da nas uzvuče iz septičke jame u poslednjem trenutku. I uspela je. Svaka joj čast. Od juče počinje novo doba na brdovitom Balkanu. Više ne moram da se plašim za svoju budućnost. A ni vašu.   


  

Нема коментара:

Постави коментар