Nedelja na Duhove, leta Gospodnjeg 2012.
Svaki put kada se susretnemo sa mračnom stranom samoga sebe trebali bi da
stupimo u borbu s njom, da joj se suprostavimo celim frontom svoga uma. Bar nas
tako uče psihijatri, teolozi, psiholozi, sociolozi... Suprostaviti se sotoni
koja se polako uvlači u naš otvoren i gostoprimljiv um kao vlaga u kosti, jer
vlaga, kada jednom natopi naš skelet, više ničim se ne može izvući i isušiti i
ništa nas od njenog pogubnog dejstva ne može spasiti. Pokušavati da skrajnete
mračnu stranu samoga sebe kada vas ona već sasvim prekrije je isto što i fenom
lečiti kostobolju koju je neki beskućnik zaradio spavajući po gradskim
pločnicima. A to opet znači da predstoji borba na život i smrt i sukob interesa
nečeg prijemčivog, povodljivog i slabog sa nečim postojanim, nepokolebljivim i
čvrstim u sopstvenoj svesti, i to borba sa vrlo neisvesnim krajem. Ali borba
koja se mora povesti i večito voditi bez stajanja i bez predaha sve do
poslednjeg čovekovog udisaja. Borba koja bi, ako bi se izvojevala, možda
doprinela spasenju onoga što nas čini ljudima i po čemu se razlikujemo od
drugih vrsta na ovom nebeskom telu na kom smo ponikli - spasenju duše. Duše
koja je naš nevidljivi armirano betonski nosač svega onog što možemo da vidimo
i dodirnemo jer, na žalost, samo u to materijalno verujemo. Samo u hardver. A
to znači samo u ono vidljivo i opipljivo. Nekada hrapavo a nekada glatko,
mirišljavo ili glasno, kiselo ili lako, tvrdo ili sjajno, sitno ili tečno,
mlako ili ružno. Ono što nam diktira dijalektički
materijalizam u koji smo tolike godine verovali i koji nas je sve to vreme
vodio.
A ono što se ne vidi? To ne postoji?
Toga nema? To se nije desilo? A bol? Da
li se bol vidi? Može li se videti bol od koje boli stomak? Ako ne može da
se vidi onda to valjda i ne boli. A strah? Da li strah može da se vidi? Ako i
njega ne vidimo čega se plašimo? Sreća, žalost, bes, ljubav, tuga, mržnja,
zavist. Toga nema. Ne vidi se. Nema ni
gladi, umora, želje, žeđi, pospanosti, brige... misli! Da li postoje misli?
Može li neko videti ili opipati naše misli? Kako ih mi vidimo? Kako vidimo
sopstvene misli? Kao slike, brojeve, linije, slova? Da li mi upravljamo svojim
mislima navodeći ih na stazu kojom bi hteli da one prođu pa nam prolazeći
podare znanje, iskustvo, pokret, želju.... ili su one te koje nas vode do vere
u njih same i moći koju imaju nad nama i kojoj i ne pokušavamo da se odupremo
jer smo se u potpunosti predali njima. Odakle one uopšte dolaze i kako se
zadržavaju kod nas a ne kod nekog drugog? Čime ih zaslužujemo ili dobijamo i kako
baš nas pronađu u nekom ogromnom vrtlogu misli i ljudi? Čime veliki mislioci,
naučnici ili umetnici privuku tu reku misli koja prolaskom kroz njih postane
još i oplođena i izlazi kao savršeno čovekovo delo ma u kom obliku bilo? Da li
se već našim rođenjem, ili možda još preciznije - začećem, stvora jedan naš
mali paralelni svet koji brine o svemu
što dolazi ka nama, koji nas vodi, gura, spašava, sapliće, hrabri, vuče,
prosvetljava.... i pomoću kojeg mi u stvari doživljavamo i poimamo sve ono što
nije biologija našeg uma. Kada on nestane nestajemo i mi, ali da li on ikada
nestaje ili samo postaje vidljiv i na drugi način i sa drugog mesta a ne samo iz
unutrašnjosti naše glave, grudi, stomaka i svega za čega mi sada mislimo da
osećamo i vidimo?
Mnoge tvrdnje vezane za
prosvetljenje ljudskog uma, a samim tim i savršene bistrine misli ma čemu da su
okrenute, kao i dostupnost svemu što je bilo koji čovek ikada pomislio, vezane
su za nešto što nije fiziologija odnosno neki biohemijski proces koji, po
pravilu, mora imati okidač ili pokretačku energiju i prestanak kao posledicu
ili nestanka energije ili izumiranja organske materije, nego upravo jedna
nevidljiva i nematerijalna sila koja dođe do svakoga od nas, samo je neko vidi
i oseti a neko ne. Onaj ko je oseti i krene s njom u sebi onim pravcem kojim ga
ona vodi prolazi kroz faze kao kroz nivoe igrice, sve do kraja kada mu se
ukazuje prilika da se u potpunosti stopi i sjedini s njom i tako postane deo
večnosti koja je svuda oko nas. Ona je nematerijalna isto kao što su
nematerijalna najviša dostignuća ljudskog uma a to je sam ljudski um. Od ljudskog uma ništa materijalno nije i ne može biti
savršenije. Materijalno ne može, ali da li postoji nešto što jeste savršenije
od ljudskog uma ili je on sam sebe stvarao i razvijao da bi na kraju došao
do.... savršenstva.... ili bar blizu tome? Kako to znati ako ne znamo šta je
potpuno ili apsolutno savršenstvo, a ne znamo jer naš um još uvek ne može ili
neće da prihvati da postoji nešto savršenije od njega. I zato verovatno nikada
i ne dođe do potpunog sjedinjavanja sa najvećom nevidljivom silom jer se
ljudski um uljuljka u sopstvenom savršenstvu i ne stigne da spozna još veća
savršenstva iako su mu bila dostupna. Ne stigne ili ne želi. Zaustavi ga pred
sam kraj zaslepljenost samim sobom i onim što misli da jeste a ni sam još nije
zapravo definisao šta je, pa ni to da li je materijalan ili ne, da li je
stvoren takav ili je sam sebe stvarao, da li je besmrtan ili nije.
Čovekovo telo, to znamo sigurno,
nije besmrtno. Da li možda nešto jeste? Ako kažemo da je besmrtna čovekova
suština, a ona je ta koja nosi telo a nikako obrnuto, da li smo izašli izvan
granica koje su nam određene klasičnom filozofijom i metafizikom? Zar nisu
temelji i jednoga i drugoga postavljeni u vreme prvih većih civilizacija?
Konkretno - u vreme Stare Grčke, kako su nas učili. Ali ko nas je uopšte i čemu
učio? Da li smo ikada u školi ili životu bar malo ozbiljnije dodirnuli duhovni
deo čoveka i pokušali da saznamo šta je to u stvari? Da li je to nešto strašno
komplikovano i teško shvatljivo običnom čoveku, ili detetu, ili je, naprotiv,
upravo to ono što svako dete zna, što mu je preneto rođenjem - kao plivanje, i
što će lako prihvatiti jer je dete „tabula raza po kojoj život piše prve
redove“? Ali ako već ima ono što mu je preneto onda nije ni „tabula raza“ već
naprotiv - biće koje ima otvoreniji, iskreniji i neiskvaren odnos prema svemu
duhovnom, za razliku od nas koji se većini slučajeva stidimo da pričamo o svemu
što nije materijalno. Zašto se stidimo? Valjda zato što se bojimo da bi
potpunim otvaranjem duše i misli ostali goli, bez ičega što bi nas, kao neko
odelo, prikrilo od tuđeg ulaska u sopstveni duhovni svet koji je samo naš. Bar
tako mislimo. A možda nam je taj stub, taj duhovni svet, isti ili veoma sličan,
samo to nismo nikada jedni drugima priznali,
niti se ko usudio da to otvoreno pita. Možda nam je taj duhovni svet štit od
svega spoljnjeg i sve dok ga ne skinemo osećamo se zaštićenim i ušuškanim skoro
kao u majčinom stomaku, koji je za svakog čoveka, ma koliko da je star, ostao
najsigurnije mesto na kome je bio i na koje bi se svako rado vratio uvek kada
se oseća veoma ranjivim. Prva težnja ka besmrtnosti.
Besmrtnost uma, ideje, duha....
ili.... besmrtnost tela? Za čega se odlučiti i da li imamo mogućnost takvog
izbora kada ne znamo sa sigurnošću ni za jedno ni za drugo. Ili mislimo da ne
znamo? Jer šta je to što je u stvari sasvim sigurno? Čime i kako se to dokazuje
i šta je ljudski um do sada uopšte samom sebi dokazao? Ako nije ništa što je
suština čovekovog postojanja, zašto bi se dokazivalo nešto što je veće i
važnije od ljudskog uma ako on to ne želi da prihvati. To se prihvati ili ne
prihvati, dođe do poimanja nečega ili ne dođe, upije se ili se ne upije, ureže
se u um ili se izbriše iz njega. Postavi se pitanje, da li prihvataš nešto
savršenije od ljudskog uma ili ne? Ako prihvataš, čemu dokazivanje nečega što
si prihvatio, a ako ne prihvataš čemu dokazivanje nečega što svakako nećeš prihvatiti,
pa ti dokaz sam po sebi, ne znači ništa jer šta god da dokazuje tebi će biti
nedovoljno. Besmrtnost jeste upravo prihvatiti spoznaju da je nešto više i
važnije i od nas i od našeg uma a da se to nešto nalazi u svima nama bez naše
volje i uticaja. Besmrtnost je i prihvatiti viši ili najviši um kao onaj koji
kroz naš um osvetljava njegov stalni razvoj sve dok se kreće ka najvišem umu i
teži da se sjedini s njim. Besmrtnost je i uvideti beskrajnu moć tog najvišeg
uma i težiti tome da i svoj um, ma koliko da je on sam po sebi slobodan, povedeš ka tom beskraju. Besmrtnost je
prihvatiti taj beskraj kao najveći nematerijalni um univerzuma. Besmrtnost
je.... iskreno prihvatiti Boga.
Sinđo na ćemu si bio kad si ovo pisao daj i meni malo dobra ti hemija.Daj malo krace rećenice jer se negde na pola izgubim pa moram opet izpocetka da bi uhvatio nit koja mi je i ovako promakla.gd
ОдговориИзбриши