Nekada davno, veoma davno, kad sam
ja bio mlad živelo se mnogo, mnogo opuštenije, mirnije i sigurnije nego sada.
Ili se to meni čini jer sam ja bio
mlad a ne neko drugi. Sada se sve čini mnogo drugačije, pa razmišljam da sam
onda sigurno u pravu jer i sva ova nova pokolenja kao da žale za tim nekim
vremenima. Kojim? Pa otkud ja znam, valjda baš onim iz naše mladosti.... ili
možda mladosti naših roditelja? Ma ne, ipak je to sa našim roditeljima bilo
predaleko. To znači da ostaje samo ovo naše mladalačko doba uz odstupanja od
deset godina plus-minus. Pa šta je to što je to vreme činilo drugačijim i boljim? Kada treba
konkretno da odgovorim, prvo mi na pamet padne - ništa, jer u tom momentu u
stvari ne znam šta je naše vreme činilo srećnijim i lepšim. Mora da prođe neko
vreme da bi moj mozak prebrao dosta detalja koji jesu ili nisu drugačiji nego
danas. I onda počnem na preskok, od uzrasta do uzrasta, da čeprkam ne bi li mi
nešto što brže prošlo vijugama, pa da i samog sebe uverim u tu različitost
ondašnjeg i sadašnjeg. Ali podsećanje pri kojem preskačem po vremenima
sopstvenog detinjstva i mladosti i nisu baš toliko produktivna da bi proizvela
i jedan ozbiljan zaključak kojim bi i sebe i druge, a posebno svoju decu, mogao
da uverim u to da je u naše vreme bilo bolje u bilo čemu. I zato sam morao
krenuti hronološkim redosledom, od samog početka, od izvora života pa u pravcu
doba u kojem sam sad, a za koje ne znam kako bih ga nazvao, jer ne znam kako se
u stvari osećam. Pa krenimo redom.
Prvo doba je ono do kojeg sežu naša
najdalja sećanja. Ona su po pravilu bleda, često ih se sećamo više po priči za
koju smo uobrazili da je se sećamo, ili su to neka veoma traumatična iskustva
koja su se debelo urezala u koru mozga i koju nikada nećemo ni obrisati. Za
razliku od moje dece nas su roditelji veoma rano puštali da se igramo napolju
bez njihovog nadzora, ako se u nadzor ne računa poneki pogled s vremena na
vreme bačen kroz prozor. Šta je to što je našim roditeljima ulivalo veću
sigurnost nego nama kada su u pitanju naša deca? Da li to što je tada bilo
značajno manji broj vozila u saobraćaju pa je i mogućnost povređivanja bila
manja. Možda! Ja bih pre rekao da su tada ljudi generalno bili pažljiviji prema
svemu.... prema drugim ljudima.... a
posebno deci. Da nije bilo osionih vozača koji bi pored grupe dece prošli
sa 100 km/h, a što je danas svakodnevica, da je svaka pomisao na otmicu i
nestanak deteta bila samo najmračnija misao koja je kao apsolutno nerealna brzo
nestajala iz glave, o trgovini decom ili njihovim organima tada niko nije ni
čuo i veovatno bi se moralo dobro preznojati da se tada nešto tako nekome
objasni čak i kao mugućnost. Uveren sam da je neko i pokušao da to spomene kao
neku opasnost brzo bio razoružan običnim razmišljanjem da mnogo gleda američke
filmove, a možda i da je malo.... uvrnut. E sad.... razbijenih glava je bilo,
što međusobno što samostalno, verovatno isto kao i sada i to je disciplina u
kojoj su valjda sve generacije skoro izjednačene i nešto čije obeležje
verovatno nosi svako od nas pa izbegava šišanje „na opasno“, da mu ne broje
recke. Sve ostalo do sada nabrojano je postala svakodnevnica koja je na početku
bila primana s nevericom, a danas.... često nam samo prođe kroz uši i.... Dok
su deca mala svi, kao da je to jedna besana noć, jedva čekaju da malo odrastu
jer će onda svima biti lakše.... samo da nastupi već to malo starije doba....
doba osnovne škole.
A u tom dobu smo mi kao generacija
bili baš pravi školarci kojima je škola predstavljala drugu polovinu života i
tako smo je i prihvatali. Teško da ima bilo koga da se ne seća polaska u prvi
razred, autoriteta koji je imala ne samo učiteljica već i tetkice - spremačice
čije tragove partviša smo vešto zaobilazili pazeći da ne ugacamo u sveže
obrisan pod. Direktor škole? I sama pomisao na njega je proizvodila jezu koja
je od dupeta kretala na obe strane po vertikali. Puna škola odraslih ljudi
kojima se obraćaš sa dubokim poštovanjem i još više dece sa kojima si
drugarstvo izgrađivao godinama pa ti se nije trošilo zbog jedne svađe ili
čarke. Koškanje i prva tuča dečaka nakon besno odbačenih torbi sa ramena - da
ne smetaju, uvek je završavala kratkim durenjem jedan na drugog koje je
nestajalo već u toku sutrašnjeg dana. Ono što nismo mogli rešiti sami, a to je
bilo veoma retko, rešavala je učiteljica ili razredni starešina. Roditelji su
dolazili samo na roditeljski ili po pozivu, nisu imali telefone nastavnika ni
direktora i u školu su ulazili uvek sa malom zebnjom i brigom da mu dete nije
„popustilo“ ma u čemu to bilo. Ne
sećam se ni psihologa ni pedagoga. Jedino školskog zubara. Taj nam je vadio
zube kao da su parčići stakla zabodeni u desni pa mogu i rukom da se izvade i
njega smo se, moram priznati, bojali možda i više od direktora. Danas se deca
ne plaše zubara, ali im je odlazak kod pedagoga ili psihologa češći nego čas
razrednog starešine. Danas su drugi
dani.... postoji procedura.... pritužba nekog đaka na drugog đaka.... odlazak
kod pedagoga koji valjda menja i razrednog starešinu i roditelje.... pa onda se
malo svrati i kod psihologa da i on kaže koju..... verovatno vaspitnu..... a i
odlasci kod direktora su postali češći nego časovi razrednog starešine jer ima
i on uvek nešto da doda, da završi priču i stavi tačku. Jedna mala dečija svađa
i.... eto ti Kafkinog „Procesa“ koji melje kao vršalica sve ispred sebe. Sve se
evidentira, piše i beleži. Deca postaju registratori u koje skoro svako ubacuje
svoj list sa primedbama, opomenama, ukorima, razgovorima.... ništa se više ne
rešava u razredu, među đacima, sa roditeljima.... Nema potrebe, kao što sam
rekao postoji zakonom jasno utvrđena procedura.... za decu.
Kada završe osnovnu školu po pravilu
bi trebalo da dolazi opušteniji period za roditelje jer njihova deca nisu više
baš tolika deca.... polako postaju ljudi.... Bar tako pomisle. Ma da! Bilo
nekad.... možda u Kraljevini Jugoslaviji kada je mala matura bila kao sada prvi
stepen po Bolonji. Igranka u stvari tek počinje a kolo se nije još ni
zagrejalo. Prvi nervni slom za sve je prijemni ili ti sada završni ispit (šio mi
ga Đura), pa onda rastezanje roditelja i đaka na inkvizitorskim spravama za
mučenje - šta upisati?! U naše vreme je bio onaj tada toliko pljuvani Šuvarov
sistem za koji tek sada shvatam da je u stvari bio odličan. Te prve dve godine
su bile zajedničke za sve srednje škole, jer smo i ovako i onako u skoro svim
srednjim školama učili iste stvari kada je opšte obrazovanje bilo u pitanju. S
druge strane, u ta dva prva razreda srednje škole su nas vodili po bezbroj
firmi na praksu na kojoj naravno nismo naučili ništa jer smo se u svakoj firmi
zadržavali po mesec dana, ali smo zato dobro videli kako izgledaju i šta
obuhvataju određeni poslovi koje su ljudi u tim firmama radili. Vrlo brzo su
mnogi shvatili da ne žele da budu ni zavarivači, ni armirači, ni pogonski
električari, ali ni knjigovođe u nekom tadašnjem SOUR, OUR ili RO. I ta
iskustva smo skupljali dve godine, a sa 17 smo ipak bili malo odlučniji i
zreliji da bi znali šta dalje da upišemo, pod uslovom da smo imali
zadovoljavajući uspeh. Uspeh! Samo to je i bilo potrebno. A ne nekakav prijemni
ispit koji može da učini da dete zbog treme, panike ili lošeg dana izgubi šansu
da ide u školu u koju želi. Ukupan uspeh je sigurno veće merilo znanja nego jedan „ozbiljniji kontrolni“ koji oni
nazivaju ispitom, a koji će odrediti nečiju sudbinu već u njegovoj petnaestoj
godini života.
Upravo to je sigurno razlog zbog
koga ogroman broj dece bira gimnaziju jer je to neki malo strožiji produžetak
osnovne škole i kao takav idealan za „utapanje“ sa ostalima. Malo ko se danas
odlučuje za neka konkretna zanimanja, a upravo to smo mi morali da uradimo
posle drugog razreda srednje škole. Morali smo da izaberemo školu koja je u
najvećem broju slučajeva određivala i studije. Teško da je neko sa srednjom
prevodilačkom iz Sremskih Karlovaca upisivao ekonomski ili, još teže,
tehnološki fakultet, a još ređi su bili oni koji bi posle srednje građevinske -
smer „visokogradnja“ iskazali želju da upišu Istoriju na filizofskom fakultetu.
Gimnazija ima svoje prednosti u opštem obrazovanju, ali samo ako se posle toga
uspešno upiše i završi fakultet, jer zvanje svršenog učenika četvrtog razreda
gimnazije ne predstavlja ništa. Naravno pri upisu na fakultet opet - prijemni....
opet mali pad koncentracije tog dana i eto te ispred zgrade nekog drugog
fakulteta za koji možda ni učenik ni roditelji nisu znali ni gde se nalazi.
Hteo neko to da prizna ili ne, svega toga te osamdeset i neke nije bilo i sve
je funkcionisalo mnogo lakše i uhodanije, bez „elektrošokova“ koji ostavljaju
podignutu i nakostrešenu kosu i đacima i roditeljima još godinama nakon toga.
Naravno da se i tada kao i sada moralo
učiti da bi se znalo. Sve ovo sam napisao pokušavajući da dokažem i sebi i
drugima da ipak nije u pitanju ni generacijski jaz, ni nostalgija sada već
nekih ljudi srednjih godina za mladošću, nego ipak logičan sled velikog broja
činjenica koji treba da ukaže na bitne razlike u načinu vaspitanja, školovanja
ali i načina života koji se živeo nekad i koji se živi sada. Ne znam da li sam
vama bio dovoljno ubedljiv, ali samom sebi svakako jesam. Pa i to je
nešto.
I meni, da znaš. Kroz sve sam prolazila i sama i sa svojim ćerkama.
ОдговориИзбришиMladja je želela u gimnaziju samo zbog društva, ali, ubedila sam je da to zaista nije za nju što se kasnije i pokazalo kao ispravno. Završila je neki tamo smer u gradjevinskoj, totalno nebitno, jer, želela je da se bavi kozmetikom. Posle srednje škole, upisala je kozmetološku akademiju u Bg, završila i radila to što je volela dve godine. Posle je završila i višu poslovnu školu, trogodišnju.
Starija je, pak, bila umetnička duša. Umetnika u njoj je prepoznala nastavnica koja je došla u školu u njenom sedmom razredu. Upisala je umetničku školu, tekstilni smer, nastavila u Višu u Bg, ali, bombardovanje i sva ona sranja, prekinuše je u tome i posle nije imala volje.
Završila je u firmi u kojoj je davno radila, neki kurs za projektovanje kupatila (pločica), na kompjuteru. Bavila se izradom predmeta od keramike, vrlo uspešno.
No, sve u svemu, mislim da naše školstvo ima veliku manu, jer, deca nisu baš upoznata sa mnogo zanimanja kojima mogu da se bave.
Vrlo zanimljivo mi je tvoje viđenje svega ovoga i mene koja sam 10 godina mlađa. Sasvim se slažem sa tobom. Međutim kada bi sada pogledao recimo generaciju 84. i 94. to su dva sveta. Stvari se u školstvu sada menjaju iz meseca u mesec, čak ne prođe ni godina, a ono se nešto drastično promenilo.
ОдговориИзбриши