Странице

_____________________UMIŠLjENA RAZMIŠLjANjA JEDNOG ZAMIŠLjENOG NAMĆORA___________________

недеља, 23. септембар 2012.

Čezom u noć.... 1980.



            Uvek sam slušao priče o dobrim i lošim godinama. Ja kao da nikada nisam imao taj utisak. Ili bar to nisam osećao na taj način. Sve dok nisu stigle i neke godine blizu pedesetih, i dok nisam počeo da to neko nataloženo vreme polako prelistavam kao organski spomenar smešten u tom najmoćnijem računaru na svetu - našoj glavi. Listajući taj veliki dnevnik, neke od godina koje su mi se izvlačile same od sebe i ispadale kao istrgnuti listovi iz sveske po nekoliko puta su mi prolazile kroz oči sa svim slikama koje su u sebi nosile i shvatio sam da su ipak bile drugačije. Da li lepše ili ružnije.... ali svakako su štrčale. Obično po broju događaja koji su se desili, što meni, što drugima, ali tako da je to ostalo duboko urezano u..... valjda neki površinski sloj mozga kako tvrde stručnjaci, mada.... ja bih rekao da je to negde mnogo, mnogo dublje. I iz ove vremenske daljine gledano, mada nemam utisak da je ta daljina tako velika, sve te godine koje su dublje upisane, kao da imaju neki svoj logičan sled. Možda čak i matematički. Ne bih bio u stanju da to na neki naučno-prihvatljiv način sada i elaboriram postavljanjem nekih tablica, grafikona ili sinusoida koje povezuju neke tačke u našim životima jer bih time samo ogolio svu lepotu koju svaka ta mala životna misterija krije. Uz sve to, ne bih ni pokušao da tražim dokaz da je život logički sled određenih nizova brojeva koji se poklapaju i seku u određenim tačkama jer mi je to matematičko-logički-statističko poimanje života strano. Pre sam skloniji nekim sudbinskim smernicama koje nas vuku ka nekom mestu i ljudima, ma koliko to neko smatrao previše izromansiranim pogledom na život.



            I uz svo to prelistavanje životnog spomenara često mi ispada ta..... čini mi se osamdeseta. Pokušavajući da se setim svih nekih interesantnih događanja za mene, više puta sam nailazio na nju. Posebno na leto te godine. Nekad mi se učini da tog leta kao da nisam pravio pauze u tom nekom.... da li je to mladalačko ili još uvek dečije ludovanje?! Evo sada..... iz tog spomenara mi kao bager dok gura zemlju nadolaze slike iz jednog malog mesta u Bosni..... 30-tak kilometara od Banja luke, u pitomoj ravnici koja se ni po čemu ne rezlikuje od ove u kojoj sam rođen. Jedino je raspored kuća drugačiji.... nema šorova.... a na njima ni nekih klupica oko kojih se u neko vreme skupljaju babe i dede, a nekada..... kao da se poštuje još uvek nenapisani raspored, i neki klinci od..... šesnaest ili nešto više godina. Klupica nema, ali zato kao neobeleženo mesto okupljanja postoje neka raskršća uskih asvaltiranih puteva koji prave čitav lavirint po celoj toj ravnici koju je nakada davno neko nazvao Lijevče Polje. Taj koji mu je dao ime je samo preslikao u reči izgled te geografske lokacije, tog dela Panonske nizije koji se kao levak uvlači preko administartivne granice Bosne. Ono što mene, kao Panonca sa 300 km dalje lokacije, veže i za ovaj deo te velike ravnice jeste poreklo. Ovde su mi rođeni roditelji. I zato su me svako leto po bar desetak dana dovodili tu, na ta ista raskršća puteva, gde su se i oni skupljali u neko drugo vreme i uz neke druge priče. Doduše.... ni putevi nisu bili asvaltirani, ali.... bili su na istom mestu.... nisu se pomerili ni za metar.


            I baš na takvoj jednoj raskrsnici, koja je nastala spajanjem malog lokalnog puta i nasipa koji je još Marija Terezija napravila da s proleća ublaži udar podivljalog Vrbasa kada se sa planinskih visova južno od Banja Luke sruči na pitomu ravnicu kroz koju lenjo teče do susreta sa Savom, skupila se gomila.... mladića i devojaka....ili.... dečaka i devojčica.... kako se ko osećao. Isto onako kako se to radi.... od ko zna kada. Od vajkada. Skupila se ekipa sa svih meridjana i uporednika pa se takmiči u klinačkom nadmudrivanju i hvalisanju. Uz domaće, iz sela, tu su klinci i iz Beograda, Minhena, Zagreba, Banja Luke, Vukovara, Štokholma, Novog Sada, Zenice.... sa svih strana sveta  na koje su krenuli njihovi roditelji još nekih.... kasnih pedesetih godina dvadesetog veka. I evo.... dvadesetak godina kasnije njihova deca se kao lososi vraćaju na mesto rođenja svojih roditelja. Svašta se tu moglo čuti. Bilo je tu priča za koje, sada, ni sam ne znam kako smo ih uopšte mogli slušati, ali u to doba, i sa tim raspuštenim mislima.... što da ne? Bio je tog leta tu i jedan drugar, dve godine stariji od mene, takođe iz Novog Sada, iz kuće Mihajlović..... iste one kuće iz koje je bio i strah i trepet za sve golmane sveta, ako je izvodio slobodan udarac blizu šesnaesterca.... Siniša Mihajlović. Siniša je bio ipak bio dosta mlađi od nas pa se, u to vreme, nije puno ni lepio za nas. Ali zato smo nas dvojica Novosađana, Sinišin brat od strica Dule, i ja bili kao stvoren tandem da razbijemo klasične i već pomalo dosadne odlaske na igranke po okolnim selima na kojima su lokalni bendovi svirali sve i svašta.... od Azre i Čorbe do Zdravka Čolića i Dubrovačkih Trubadura.... naravno uz obavezno „Užičko kolo“ (obično veoma dobro odsvirano) pred svaku pauzu, ali i za kraj svirke.... tamo negde oko ponoći ili nešto kasnije.


            Naime još jedan stariji član porodice Mihajlović, sada već pokojni, u celom kraju poznat po nadimku „Štuka“ je posedovao, za nas tada ludačku mašinu - motor češke proizvodnje „Java ČZ 350“, od milja zvanu „Čeza“. I Dule i ja smo se nameračili da tog leta lebdimo „Čezom“ u krugu od, plus-minus 50 kilometara. Jedina prepreka je bila da Duletovog strica Štuku ubedimo da smo mi kadri da se borimo sa tom „zverinom“. Vozačku dozvolu nismo imali ni fotokopiranu.... pa čak ni ličnu kartu. Ali.... za divno čudo, Štuka, onako prostodušan i dobar kakvim ga je Bog dao, nije rekao ni reč.... čak ni gorivo, koje se tada sipalo na bonove, nije bilo problem. Imao je Štuka nekoliko kanistera - da se nađe.... i sve smo dobili kao na tacni. Samo sedi i.... gas. A obećali smo mu da ćemo se voziti samo tu po selu.... nigde na javni put.... ni slučajno.... Ma znao je on da lažemo, samo.... srce nekad bude veće i od grudnog koša, pa.... kao da iskipi napolje. Eh, da je znao gde smo sve stigli i kuda smo prošli.... od Bosanske Gradiške do Banja Luke, od Laktaša do Srbca, od Kozare do Motajice..... ma ni ne sećam se više.... čini mi se kao da smo i u Zagrebu bili. A nismo, znam. A „Čeza“? Išla je k’o metak ispaljen iz tandžare „M-48“. Bili smo viđani na raznim stranama i u raznim mestima tih 4 ili 5 dana koliko smo „posedovali“ ljutu mašinu. I odlično smo se borili s njom. Dobro.... bilo je „manjih i lakših“ padova ali.... kada imaš 16 ili 17 - svet je tvoj, i.... malčice izguljena noga nije mogla biti prepreka za produžetak avanture. A trajala je baš toliko - 4 ili 5 dana. A onda smo „Čezu“ vratili nazad. Pošto je svet uvek bio mali, pa i tada, Štuka je saznao za dosta naših ludorija (ili možda bolje.... ludovanja), i sve za čega smo mislili da će biti večita tajna ipak je malo procurilo. A Štuka.... onako dobar kakav je bio, više zbog drugih nego zbog nas, nam je nabacio: „Jebiga momci, ne ide to tako.... đe je povjerenje među drugarima?“ I kada danas razmišljam o tome.... stvarno.... ko je bio luđi.... on ili mi?! Da li danas iko može i sme dvojici klinaca, od 16 i 18 godina, da da motor na par dana da se malo „vozikaju s njim“? Da li su ta vremena bila toliko drugačija i lepša da su mogla da dopuste i propuste i takve ludosti ili su samo nama tako izgledala?! Ali da nije bilo te ludosti.... ili.... želje, volje, ljubavi, razumevanja, srčanosti, hrabrosti.... čega bih se sada sa setom sećao i.... o čemu bih danas pisao?! O raspustu tokom kojeg sam brao cveće u babinoj bašti a onda, kao bik Ferdinand iz neprevaziđenog crtaća, čupkao latice cveta i lagano ih bacao u bunar?! Da.... bio bi to poprilično „uzbudljiv i nezaboravan“ raspust, ali meni su draži ovi koje sam „preletao“ na ipak malo drugačiji način. Bolje sam ih zapamtio.


            Inače.... te 1980. godine umro je Drug Tito i ispraćen uz do tada najveći skup svetskih državnika, Olimpijske igre u Moskvi su bojkotovane od strane SAD, pojavio se novi Audi 100 Kvatro i nova Korveta, u bioskopima smo gledali „Petak 13.“, „Maglu“, „Isijavanje“, „Razjareni bik“, „Braću Bluz“, „Koto tamo peva“, „Petrijin venac“ i „Majstori,majstori“, najslušaniji album je bio „Zid“ grupe „Pink Flojd“, u Tbilisiju je održan prvi rok koncert u SSSR, u Londonu su terooristi zauzeli Iransku ambasadu ali ih je pet dana kasnije SAS besprekornom akcijom „iselio“ zauvek, počeo je sa radom CNN, izbio je Iračko - Iranski sukob, počela je proizvodnja „Juga 45“, u Poljskoj je „Solidarnost“ postala najjača organizacija toj u zemlji, ubijen je Džon Lenon..... a ja.... ja sam bio na moru i vozio Čezu po bosanskoj ravnici. Skoro pet dana.






Нема коментара:

Постави коментар